Mens jeg prøver at tøjle min begejstring over weekendens Oscar-uddelinger, har jeg dissekeret denne sætning (fra pressemeddelelsen om mit samarbejde med Publizon):
"Metadata bliver et stadig vigtigere konkurrenceparameter i promoveringen af bøger på de digitale kanaler."
Men ... hvad betyder det, at metadata er et konkurrenceparameter?
Første spørgsmål - i konkurrence MOD HVEM?
Andet spørgsmål - i konkurrence OM HVAD?
📖📖📖
Bøgerne er selvfølgelig i konkurrence med hinanden - skal jeg læse den eller den politikrimi? Den eller den romantasy?
Men endnu vigtigere: Bøgerne er i konkurrence om vores tid med andre medier, TV, serier, sociale medier osv.
📖📖📖
Konkurrencen mellem bøger:
I bog-vs-bog er metadata afgørende for, at netop din bog bliver fremhævet og anbefalet til den rigtige læser. Det handler om at få din bog til at fremstå mere tiltalende med en retvisende varedeklaration i et marked fyldt med alternativer - og hvor det vælter frem med nye alternativer hver eneste dag.
Øget synlighed sker bl.a. gennem præcis kategorisering, målrettede nøgleord og bogbeskrivelser, der er optimeret til digital visning.
Det gælder digitale bøger (e-bøger og lydbøger) - det har de fleste regnet ud - men det gælder også for den online tilstedeværelse af fysiske bøger.
📖📖📖
Konkurrencen mellem medier og om din tid:
Selvfølgelig vil jeg som forlag og forfattere gerne have, at du læser/lytter/køber MIN bog.
Men det næstbedste, du kan gøre, er at læse EN bog.
Bare EN ELLER ANDEN bog.
Bare du bliver i bogens økosystem.
For selvom hvert forlag, hver forfatter er i konkurrence med hinanden om læsernes tid og opmærksomhed, så er vi også fælles i en branche, som vi hver dag kæmper for skal vokse og forblive relevant.
De fleste mennesker (jeg selv inklusiv) har en højere skærmtid end læsetid.
(Av. Selvindsigt.)
Når du bliver i bogens økosystem, så er der en chance for, at den næste bog, du vælger er min.
Hvis jeg som forlag har gjort mit arbejde godt nok, så vil min metadata hjælpe min bog ind i de rigtige læseres feed f.eks. vha. anbefalingsalgoritmer. Og det betyder, at så længe du bliver i bogens økosystem, så er der en chance for, at den næste bog, du vælger er min.
Desværre ved jeg også, at kvaliteten af den metadata, mange forlag i dag leverer ikke er god nok. Og det er bestemt ikke dovenskab eller inkompentence. Der mangler dansk viden og formidling om, hvad bog-metadata er, hvad det kan, og især hvordan man arbejder bedst muligt med det for at forbedre bøgernes digitale tilstedeværelse og dermed salg.
📖📖📖
...Og det, jeg i virkeligheden prøver at sige, er:
1) God metadata sælger flere bøger.
2) God metadata er godt for alle.
3) Læs en bog.
Comments